מה היא קרינת השמש ומה הסכנות בחשיפה ממושכת?

מפרשי צל

בכל יום, השמש שולחת לנו קרניים מחממות ונעימות , שמעניקות לנו אור וחום, אך עם כל ההנאה שיש מקרינת השמש הזורחת יש לדעת כי בקרינה השמשית, מצויה גם סכנה רצינית לבריאות, קרינת השמש היא מקור אנרגיה טבעי המהווה את עיקר החיים על כדור הארץ, אך כשמדובר בחשיפה מוגברת של קרינה זו, עלולה הקרינה מהשמש להסב נזקים שונים ובריאותיים חלילה. במאמר זה, נביא את הסיכונים שיש בחשיפה מרובה לקרינת שמש, וכיצד ניתן לשלב גם להנות מקרני השמש הזורחות והמאירות וגם להגן על הבריאות.

מה הן הסכנות בחשיפה לשמש?

כיום ישנה אכן מודעות רבה לנזקים שיכולים להיגרם מחשיפה ממושכת לשמש, ולא מעט אנשים מבינים את המשמעות של הנזקים הללו ונזהרים, אך עדיין יש הרבה מה להשתפר. להרבה אנשים הזהירות וההגנה מהשמש מתבטאת בעיקר בחופי הים או בבריכה, בטיולי הרים או במדבר, אז הם ישימו על עצמם קרמי שיזוף שונים, אך האמת היא כי הזהירות מחשיפה בשמש צריכה להיות בכל שהות ארוכה תחת קרני השמש אפילו בארוחה נחמדה ממושכת תחת קרני השמש המחממות.

בעיקר בגילאים צעירים המודעות והחשיבות לכך היא מועטה מאוד רבים מאפשרים לעצמם חשיפה ממושכת לשמש, אך את הנזקים הללו הם יכולים לראות חלילה בגילאים מבוגרים יותר. לכן חשוב מאוד להגביר את המודעות גם אצל צעירים ולהבין מהם הנזקים הקריטיים אשר נגרמים מחשיפה ממושכת לשמש.

הבנה של הנזקים הללו היא הדרך לגרום לכל אחד ואחת לעשות מה שניתן על מנת לקבל את ההגנה הטובה ביותר מקרני השמש, בטח בקיץ הישראלי הלוהט.

הזדקנות העור

הזדקנות העור היא תופעה נפוצה אשר נגרמת מחשיפה ממושכת לשמש. חשיפה מרובה לשמש יכולה לגרום לעור להזדקן מהר יותר, והעור יראה מבוגר יותר מהגיל האמיתי שלו. אחד הגורמים לכך היא הקרינה הגבוהה של קרני השמש, אשר גורמת למחסור ברקמות חיבור בעור, בסיבים ובחלבון בשם אלסטין שתורם לגמישות וחיוניות העור. כמו כן המחסור פוגע באיכות תאי העור ומשפיע לרעה על המרקם העור ועל ידי כך עלולה להוביל להזדקנות מהירה יותר של העור.

נגעי עור ופטריות שמש

חשיפה ממושכת לשמש יכולה לגרום לנגעי עור שונים, פטריות על העור, קילופי עור משמעותיים של עור שנשרף תחת קרני השמש, גירודים ועוד. תופעות אלו מאפיינות אנשים רבים לאחר חשיפה ממושכת לשמש ובהרבה מקרים הם לא נותנות לכך מספיק תשומת לב, אך לאורך זמן, מעבר לבעיה קוסמטית, זה גם יכול להוביל לבעיות בריאותיות שונות.

סרטן העור

אחד מגורמי הסיכון העיקריים להתפתחות של סרטן העור הוא חשיפה ממושכת לשמש. מדובר בנזק שיכול להתפתח במשך שנים ולהתפרץ לאחר מכן, מחקרים מראים כי החשיפה הממושכת אל הקרינה של קרני השמש מובילה לכתמים ולנגעי עור שונים ויכולה לגרום להתפתחות של מלנומה – סרטן העור.הסיבה לכך היא שהשמש פולטת קרינה אלקטרומגנטית באורכי גל שונים שגורמת לסיכונים שונים. למעשה קיימים כמה סוגי קרינות על סגולות בשמש כמו : קרינה על-סגולה מסוג UVA) – A) קרינה זאת חודרת לעומק העור, והיא האחראית העיקרית לקמטים והזדקנות מוקדמת של העור. מחקרים מראים כי קרינה זו עלולה לגרום ישירות לסוגים שונים של סרטן עור, כולל מלנומה (סרטן העור הממאיר ביותר) כמו כן יש בשמש קרינה על-סגולה מסוג UVB) – B) קרינה זו היא הגורם העיקרי לכוויות עור, והן נחשבות לגורם העיקרי לסרטן עור מסוג תאי בסיס, תאי קשקש ומלנומה.

אז מה להקפיד ביציאה לשמש?

האגודה למלחמה בסרטן קבעה שבעה כללים ברורים כיצד להיות מוגנים מקרני השמש ואף נתנו לזה סימן חכ"ם בשמ"ש כשהכוונה בקיצור היא ח'יפוש צל, כ'ובע, מ'שקפי שמש, ב'יגוד ארוך ומגן, ש'עות בטוחות, מ' סנן קרינה, ש'תיה להלן נביא את הכללים באריכות, כללים אלו יתנו לנו גם להנות מהשמש וגם להיות מוגנים מהקרינה.

  • חיפוש צל: פשוט להיות במקום מוצל, אם אנחנו רוצים לשבת הרבה במרפסת או בחצר חשוב מאוד להשקיע בהצללה בבתים פרטיים אז נהנה משני המעלות גם יחד גם, נשב בחוץ עם אור וחום השמש, וגם נהיה מוגנים מקרינת השמש הישירה. כיום קיימים סוגים רבים של הצללות שונות, יפות ונוחות כמו מפרשי צל , מברנה או פרגולה המוסיפים יוקרתיות.
  • כובע: מומלץ לחבוש כובע רחב שוליים או כובע עם מצחייה גדולה, שמגן גם על האוזניים, עור הפני והעור הרגיש סביב העיניים והעורף.
  • משקפי שמש: קרינת השמש עלולה לפגוע בעיניים , ולגרום לקמטים בעור העדין שסביב העיניים, להתפתחות קטרקט (ירוד), להתפתחות גידולים בעור שסביב העין ועוד. קנו משקפי שמש עם תווית המבטיחה 100% הגנת UV לעיניים לסינון הקרינה העל-סגולה. 
  • ביגוד ארוך ומגן: למרות החום, חשוב להתלבש כך שגופנו יהיה מכוסה ומוגן. מומלץ ללבוש חולצה בעלת שרוולים, המכסה את הכתפיים והזרועות, ומכנסיים עד הברכיים לפחות, הבדים שמספקים את מרב ההגנה מקרני השמש הם בדים באריגה צפופה. כשנכנסים למים, חשוב ללבוש בגד ים ארוך מבד חוסם קרינה, בגד גלישה, או ביגוד מגן אחר
  • שעות בטוחות: המרכיב המשפיע והמשמעותי ביותר בחשיפה לשמש, הוא שעות החשיפה. לכן, מומלץ להימנע מחשיפה לשמש בין השעות 10:00 – 16:00, בהן עוצמת הקרינה היא מרבית. אם אתם נאלצים לצאת לשמש בשעות המסוכנות – הקפידו על יתר כללי "חכם בשמש".
  • מסנן קרינה: מסנן הקרינה סופג חלק מקרני השמש או דוחה את הקרניים עוד לפני שהן פוגעות בעור. ישנם תכשירי הגנה רבים ושונים – החשוב ביותר הוא דרגת ההגנה שהם מספקים, כאשר אתם עומדים בפני אינספור האפשרויות של רכישת תכשיר הגנה בחנות, שימו לב למספר ה-SPF (מקדם ההגנה מהשמש) המצוין על התווית – עליו להיות 30 SPF ומעלה. מומלץ להשתמש בתכשירים רחבי טווח, כלומר, תכשירים המציעים הגנה משולבת נגד קרינה על-סגולה מסוג UVB ונגד קרינה על-סגולה מסוג UVA. תינוקות עד גיל חצי שנה אין לחשוף לשמש כלל. להגנה על פעוטות ותינוקות מגיל חצי שנה ומעלה מומלץ להשתמש במסנני קרינה רחבי טווח בעלי מקדם הגנה של 30 SPF ומעלה המיועדים לתינוקות וילדים. חשוב לזכור כי מסנני הקרינה אינם חוסמים לחלוטין את קרינת השמש, ויש להשתמש בהם יחד עם כל אמצעי ההגנה האחרים.
  • שתיה: בזמן שהייה בשמש או במהלך פעילות גופנית גופנו מתחמם וכשהגוף מתחמם הוא מקרר את עצמו על ידי הזעה וכתוצאה מכך הגוף מאבד נוזלים החיוניים לפעילותו התקינה, לכן יש להקפיד על שתיה מרובה, יש להמליץ לשתות מים.

 

כתיבת תגובה

אתר זה משתמש בעוגיות כדי להציע לך חווית גלישה טובה יותר. על ידי גלישה באתר זה, אתה מסכים לשימוש שלנו בעוגיות.

לפני שאתם עוזבים, השאירו פרטים.
יש לנו מענה לכל סוג הצללה בעולם!

אפשר גם לפנות בוואצאפ